FAQ
Consumenten
Vergoedt mijn zorgverzekeraar de zorg van mijn therapeut wel?
Rechts op onze website treft u een overzicht aan waarmee u kunt nagaan of een zorgverzekeraar
uw consult vergoedt. Vergoedt uw zorgverzekeraar niet, dan kunt u als consument altijd een
beroep doen op de coulanceregeling bij uw zorgverzekeraar. Laat u in dit geval goed informeren door uw
zorgverzekeraar.
Ik heb een afgewezen declaratie, wat nu?
U hebt als consument recht op een eerlijke, gelijke behandeling door uw zorgverzekeraar. Hoewel deze er in de regel
alles aan doet vergoedingen op een juiste manier te beoordelen, kan het voorkomen dat er iets mis gaat. BATC is er
voor u in een dergelijk geval. Hebt u een afgewezen declaratie en staat uw zorgverzekeraar op onze site als
vergoedende partij, stuur dan een kopie van uw polis, een kopie van de afwijzing en een kopie van de declaratie
van uw therapeut naar info@batc.nl. Wij gaan dan voor u aan de slag. Ook wanneer u een therapeut bent en het een
declaratie van uw cliënt betreft kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Therapeuten
Wat houden de vijf natuurgerichte principes precies in?
Op onze website kunt u onder het kopje "Vijf natuurgerichte principes" uitgebreid informatie over dit onderwerp
vinden. Mocht u echter naar aanleiding van deze informatie alsnog vragen hebben over de vijf natuurgerichte
principes, neem dan telefonisch contact met ons op of stuur een e-mail naar
office@batc.nl.
Welke opleidingen zijn door BATC erkend?
Om een betere focus te kunnen leggen op onze kernwerkzaamheden en u optimaal te kunnen voorzien in de behoefte
aan informatie over diverse vormen van scholing, hebben wij de accreditatie (toetsing) omtrent scholing vanaf
1 februari 2010 uit handen gegeven. De erkende beroepsopleidingen vindt u door te klikken op de knop "Erkende opleidingen".
Waarom zou ik mij als therapeut aansluiten bij BATC?
Wij zijn ons ervan bewust dat het beschikken over de juiste kennis van groot belang is. Wij vinden het belangrijk
dat onze therapeuten de juiste kennis in huis hebben om hun cliënten zo goed mogelijk te helpen. Dit doen wij
door een kwaliteitsnorm te hanteren bij toetreding. De kwaliteit van onze
therapeuten bewaken we door middel van up-to-date dossiervoering, visitaties en initiëren we regionale bijeenkomsten.
Wij geloven er namelijk in dat de kwaliteit van onze therapeuten tot op een hoogst mogelijk niveau kan worden
getild door kennis met elkaar te delen en elkaar hierin te stimuleren. Daarnaast zorgt de schaalgrootte van
onze beroepsorganisatie voor collectieve mogelijkheden. Zo hebben wij goede contacten met zorgverzekeraars
waardoor velen van hen de behandelingen van onze therapeuten vergoeden en hebben wij ons ingezet voor de afschaffing
van de btw in de natuurgerichte zorg. Als BATC therapeut valt u automatisch onder het collectieve
klacht- en tuchtrecht en voldoet u aan de Wkkgz.
Hoe kan ik mij aanmelden/aansluiten bij BATC?
Klik op de knop "Aanmeldprocedure starten". U treft daar twee verschillende aanmeldformulieren aan met daarin de keuze
om u aan te melden als therapeut of vakspecialist. Vul het gewenste aanmeldformulier in, print het uit en zend dit
inclusief de gevraagde bijlagen per post naar ons toe. Zodra wij deze ontvangen hebben, uitvangt u van ons
een bevestiging van ontvangst met informatie over de verdere procedure.
Voldoe ik als therapeut wel aan de kwaliteitseisen van BATC?
Ga met de muisaanwijzer naar "De therapeut en BATC" (rechstboven) en klik daar op "Toelatingscriteria".
Waar kan ik mijn BR-nummer vinden?
Uw BATC registratienummer (ook wel BR-nummer genoemd) kunt u vinden in uw therapeutenhuis. Ook is het BR-nummer
terug te vinden op de jaarnota. Hier staat het echter vermeld als "klantnummer". Bent u uw inlogcode kwijt?
Vraag deze dan op door een e-mail te sturen naar:
inlogcodes@batc.nl
Waar kan ik mijn klacht- en tuchtrecht nummer vinden?
Uw klacht- en tuchtrecht nummer (ook wel KB-nummer genoemd) kunt u vinden in uw therapeutenhuis.
Hoe maak ik op de juiste manier een declaratie voor mijn cliënt?
Een voorbeeld van een juiste declaratie staat onder het kopje "Batcinformatie" in uw therapeutenhuis.
Waarom word ik als therapeut gevisiteerd?
De visitatie is een door zorgverzekeraars en overheid (Wkkgz) aan BATC opgelegd instrument, waarmee de kwaliteit van uw
praktijkvoering verder kan worden vastgesteld en gewaarborgd. Zie ook:
www.kbnt.nl voor meer informatie over dit onderwerp.
Wanneer word ik gevisiteerd?
Iedere nieuw aangesloten therapeut wordt binnen 3 jaar gevisiteerd. Na deze eerste ervaring is de vervolgvisitatie
een driejaarlijks terugkerend meetmoment voor therapeuten mét vergoedingen. Als u geen recht heeft op vergoedingen
of dit niet wenst is de vervolgvisitatie om de vijf jaar. Visitaties vinden in het najaar plaats. Wanneer u
gevisiteerd moet worden krijgt u altijd tijdig bericht van BATC en het uitvoerende kwaliteitsinstituut
Stichting KBNT.
Wie verzorgt mijn visitatie?
Stichting Kwaliteit Beheer Natuurgerichte Therapeuten
(KBNT)
is een onafhankelijk kwaliteitsinstituut dat in opdracht van BATC visitaties bij BATC therapeuten uitvoert. Dit
instituut controleert de kwaliteit van uw praktijk aan de hand van indicatoren die zijn vastgelegd door het Centraal
Bureau Onderzoek (CBO) en BATC. Daarnaast is KBNT tevens verantwoordelijk voor de registratie van vastgestelde
kwaliteitscriteria in uw therapeutendossier. Hierdoor worden (eerder) vastgestelde kwaliteiten geborgen en is deze
te allen tijde beschikbaar. Kijk voor meer informatie over KBNT en de visitatie ook eens op
www.kbnt.nl
Hoe gaat visitatie in zijn werk?
De visitatie verloopt via een door CBO opgesteld protocol. CBO is een kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg
wat geïnitieerd is door de overheid. De visitatie resulteert in een rapport met conclusies en aanbevelingen dat
aan u en BATC wordt aangeboden. Uit een visitatie kunnen aanbevelingen ontstaan die wij als BATC bindend kunnen
maken. Het is goed hiervan op de hoogte te zijn, zodat u aan alle eisen blijft voldoen met betrekking tot uw
registratie. Zodra er naar aanleiding van de visitatie één of meerdere punten zijn die in uw praktijk aangepast
moeten worden, ontvangt u hier apart bericht over zodat u hier met prioriteit aan kunt werken. De visitatie wordt
uitgevoerd door een hoofdvisiteur en een assistent visiteur.
www.kbnt.nl
voor meer informatie over de visitatie.
Wat is intervisie?
Zelfs als u reeds een zeer ervaren therapeut bent, bestaat er een reële kans dat u in uw werk af en toe tegen
een situatie aanloopt die vraagt om nadere beschouwing en overleg met anderen. In een intervisiegroep steunen
collega's elkaar door op verschillende manieren praktijkvoorbeelden gezamenlijk te bekijken en te bespreken.
Wat moet er in een intervisie verslag?
Op één A4'tje de volgende onderdelen:
1. Wie zijn er aanwezig, met vermelding AGB-code of aansluitnummer beroepsorganisatie.
2. Hoe lang duurde de bijeenkomst
3. Wat was het onderwerp
4. Hoe is dit besproken
5. Wat was de conclusie, wat zijn de leerpunten voor de toekomst
Hoe kan ik wijzigingen in mijn gegevens doorgeven?
U kunt in uw therapeutenhuis zelf uw basisgegevens wijzigen. Zorg er altijd voor dat deze gegevens up-to-date zijn.
Deze zijn voor ons van belang zodat wij u schriftelijk kunnen bereiken. Daarnaast is het voor u van belang dat
de juiste contactgegevens worden getoond in de zoekfunctie naar therapeuten. Bent u uw inlogcode kwijt?
Vraag deze dan op door een e-mail te sturen naar:
inlogcodes@batc.nl
Ik ben de inlogcodes van mijn Therapeutenhuis kwijt, wat nu?
Vraag deze op door een e-mail te sturen naar:
inlogcodes@batc.nl
Vergeet niet uw BR-nummer te vermelden.
Ik heb geen inloggegevens voor het therapeutenhuis, hoe kan ik deze krijgen?
Stuur een e-mail naar
inlogcodes@batc.nl
met het e-mailadres dat bij ons bekend is (waar u zich mee aangemeld hebt bij BATC) met de vraag naar uw
inloggegevens. Vermeld ook altijd uw naam en BATC registratienummer (BR nummer) in deze e-mail.
Wanneer is BATC telefonisch bereikbaar?
Kijk bij contact op onze website voor al onze actuele contactinformatie en openingstijden.
Ik heb (nog) geen antwoord ontvangen op mijn bericht of e-mail aan BATC, wat nu?
Wij doen ons uiterste best u zo snel mogelijk te voorzien van een antwoord. Doorgaans
beantwoorden wij uw e-mail binnen 48 uur. Toch kan het incidenteel voorkomen dat het wat langer duurt voordat wij uw
vraag of opmerking beantwoord hebben. Het kan per geval uiterlijk 5 werkdagen duren voordat wij een reactie geven.
Mocht u echter langer dan 5 werkdagen geen reactie hebben ontvangen op uw mail, neem dan even telefonisch contact
met ons op.
Ik heb een andere vraag, opmerking en/of tip.
Neem in dat geval contact op met ons via het contactformulier.